Tuesday 13 March 2012

......dan menarilah jari jemarimu II

Berbicara pasal seni , kita dihidangkan dengan pelbagai bentuk seni daripada seni kraf tangan hinggalah kepada seni bina. Kita dapat menyaksikan betapa kreatifnya mereka. Di hujung jari mereka terukir seni yang mengkagumkan. Selari dengan jiwa dan perasaan, mereka dapat menghasilkan karya yang tinggi nilainya dan memberi kepuasan kepada para pencinta seni.
     Sejak terbentuknya tamadun, kita diwariskan dengan pelbagai hasil seni yang menakjubkan. Tanpa teknologi tinggi mereka mampu menghasilkan seni bina yang kadang-kadang tidak tercapai akal dan kemisteriannya masih tidak dapat dirungkai sehingga kini.
     Antara seni yang masih mendapat tempat di negara ini ialah seni ukiran kayu. Ukiran kayu menjadi hiasan penting dalam pembinaan istana, masjid, rumah dan wakaf. Kita juga dapat melihat ukiran pada ulu keris, gayung, rehal Quran, pengukur kelapa dan sebagainya. Kebanyakan seni ukir di negara ini mengambil motif flora dan fauna, kosmos, geometri, seni khat atau kaligrafi dalam penghasilan seninya. Seni ukiran kayu memerlukan kemahiran memilih kayu, memproses kayu dan melukis motif ukiran sehinggalah mengukir silat dengan menggunakan pemahat dan pisau wali. Selain itu daya kreativiti dan pemikiran yang mendalam terhadap sesuatu menambahkan bonus dalam penciptaaan seni ini.

                                                                     Ukiran rehal

                                                 Ukiran pohon beringin dalam wayang kulit

    Ukiran tebuk

                                                             Ukiran yang berseni

  ukiran khat@ kaligrafi

                                                  Motif flora dan fauna dalam seni ukiran

     Tukang ukir pada masa dahulu di tempatkan di sekitar istana atau rumah pembesar supaya mereka mudah dijemput oleh raja atau pembesar pada bila-bila masa diperlukan. Walau bagaimanapun nasib tukang ukir ini lebih baik daripada pengukir atau arkitek pada masa dahulu. Contohnya apabila Taj Mahal siap dibina, dikatakan Shah Jehan telah menjatuhkan hukuman pancung ke atas arkiteknya. Disamping itu kesemua penukang-penukang yang terlibat dalam pembinaan bangunan itu dipotong tangan supaya mereka tidak dapat membina bangunan yang dapat menandingi Taj Mahal.
     Warisan seni ada di tangan kita. Mereka yang tersohor dalam seni ukiran kayu misalnya Wan Su Othman, Abdul Rahman Long dan Nik Rasyidin telah meninggalkan kita, tapi bak kata pepatah "yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti.".Pengukir hebat seperti Wan Mustafa Wan Su (Wan Po) dan Norhaiza Nordin akan meneruskan agenda untuk memakmurkan seni ukiran kayu 
     Kata Muhammad Nasir bin Hamzah, pengumpul keris dan al-Quran lama, "Bayangkan jika piramid di Mesir diruntuhkan,adakah pelancong akan berkunjung ke negara itu? Sudah pasti tidak kerana mereka kehilangan tradisi yang menjadi tarikan utama. Dalam konteks Malaysia, kita pasti tidak dapat menyajikan bangunan kerana Singapura lebih hebat.Apa yang dapat kita sajikan ialah tradisi dan kesenian." 





SUMBER:IMEJ GOOGLE DAN YOU TUBE

No comments:

Post a Comment