Wednesday 15 February 2012

Sebuah Penghayatan

Salam ukhwah buat saudara seagama.
.
Firman Allah SWT yang bermaksud "Dan tiadalah kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. (al-Anbiya':107)

Menelusuri sirah nabi dan kehidupannya, jelaslah segala yang ada pada Nabi Muhammad s.a.w adalah indah. Sebagai pemimpin yang terulung baginda berjaya membentuk masyarakat dengan kesempurnaan Islam yang syumul. Peranan nabi dalam menyebarkan dakwah islamiah di seluruh dunia sebagai agama rahmatan lil alamin amat dikagumi oleh para ilmuwan.(Inti pati daripada sebuah forum agama)

Dalam buku Rahsia Kejayaan Pengurusan Rasulullah penulisnya Muhammmad Abdul Jawwud mencatatkan; Baginda adalah junjungan seluruh umat manusia, guru sejati, pendidik dan pemimpin terbilang (Muhammad s.a.w is the supper leader, super manager and super entrepreneur..... Baginda merupakan suatu contoh dari pengaplikasian nilai-nilai Islam yang dapat dimanfaat di dalam segala liku kehidupan.

Jika didalam langkah kehidupan manusia terdapat teladan maka disana tidak ada suri teladan yang keagungannya melebihi daripada junjungan semua makhluk, nabi Muhammad s.a.w. Memandangkan keadaan umat Islam pada hari ini semakin menyimpang daripada jalan yang lurus, kita kembali saja kepada sunnah nabi dan al-Quran yang sudah pasti akan menjamin keutuhan dan kewibawaan kita dalam perjalanan yang seterusnya. Ingatan ini untuk diriku sendiri yang masih banyak kelemahan yang perlu diperbaik dan sahabat-sahabat yang sedia mengerti. 
Satu catatan daripada buku tersebut yang boleh dijadikan renungan buat kita semua ialah
" Sesungguhnya Islam adalah sebuah manhaj yang universal dan manhaj kehidupan. Ia adalah agama dan negara, ibadah dan muamalah, adat dan syariah"


kepada umat nabi Muhammad s.a.w
" hayatilah dan biarkan sunnah nabi dan al-Quran bermukim dalam kehidupan kita "





                                                                                                                     SUMBER:YOU TUBE

No comments:

Post a Comment