Sunday 29 April 2012

tanpa sebuah restu

Menonton  sebuah dokumentari dalam rancangan Discovery tentang "pendatang asing" di Sungai Illinois, cawangan Sungai Mississippi  di Amerika Syarikat  membuka minda sedarku tentang betapa berkesannya pendatang asing tersebut dalam menghuru-harakan kehidupan yang ada dalam aliran sebuah sungai .Segala-galanya bermula dengan kehadiran ikan kap yang didatangkan secara khas dari negara China untuk membantu membersihkan air tangki kolam ikan. Ikan kap yang hidup dalam air tawar ini terdiri daripada kap biasa, kap crucian, kap rumput dan kap kepala besar. Selain sebagai sumber makanan penting bagi manusia, ikan kap juga di pelihara sebagai ikan hiasan terutamanya ikan kap Jepun.

                                                                    Pelbagai jenis ikan kap









      Rentetan daripada percaturan yang tidak menjadi, ribuan ikan kap telah memenuhi Sungai Illinois. Ikan kap boleh menjadi sangat berbahaya kepada ikan air tawar yang lain. Mereka akan memakan tumbuh-tumbuhan air yang membekalkan oksigen dan sekali gus akan menyukarkan spesies ikan lain untuk mendiami habitat berkenaan. Ikan Kap Asia dikenali sebagai "terminator" bagi dunia ikan . Ia boleh membesar sehingga 1.2 meter dan 50 kilogram serta mempunyai nafsu makan yang sangat besar. Semua ini sudah pasti menghalang tumbesaran dan pembiakan spesies ikan jenis lain. Selain itu ikan kap Asia juga mempunyai keupayaan untuk melompat sehingga ke paras dua hingga tiga meter ke udara. Keadaan ini akan menyebabkan kecederaan kepada manusia dan menganggu bot-bot yang lalu di kawasan berkenaan termasuk menterbalikkannya.

     Fenomena beratus-ratus ekor ikan kap perak melompat-lompat di atas air seperti berpesta di Sungai Illinois terhasil daripada motor elekrik pemancing. Ikan ini menganggap getaran itu sebagai kehadiran pemangsa dan bertindak balas dengan melompat ke udara.

                                              " wild jumping carp on Illinois River-see it youself "


mengurangkan ikan kap dengan aktiviti "bowfishing"

                          ketakutan kepada ancaman ikan kap melahirkan "Redneck Tournament"



                                                         Fenomena ikan kap melompat



Saekor ikan kap Asia menampar muka seorang wanita semasa Program Sukan Memanah Ikan Kap di Sungai Illonois


        Kedatangannya walaupun pada peringkat permulaan diundang, tetapi setelah menyedari implikasi yang dibawa oleh hidupan ini menyebabkan kerajaan Amerika terpaksa mengeluarkan belanja jutaan ringgit untuk menyekat kehadiran ikan berkenaan .Antaranya, satu halangan elektronik telah dibina dengan menyalurkan arus elektrik dengan voltan yang tinggi untuk mengurangkan perjalanan si malang ini. Pemburuan ikan kap  juga dilakukan melalui Program Sukan Memanah dan Redneck Tournament.Tanpa sebuah restu sudah pasti kehidupan ikan kap gagal menemui kedamaiannya di Sungai Illonis.  

        Pendominan ikan kap di Sungai Illonois menimbulkan kebimbangan masyarakat Amerika. Kemampuan ikan kap untuk menghapuskan spesies ikan berharga di sungai itu terutamanya ikan sturgeon mengundang keresahan pelbagai pihak. Ikan yang dianggap ikan zaman pra-sejarah ini pernah berenang bersama dinosaur berjuta-juta tahun dahulu.Rupa ikan ini merupakan kombinasi antara ikan keli dan jerung. Ikan sturgeon ditangkap untuk mendapatkan telurnya, caviar kerana dapat memberi hasil pulangan yang besar. Kaviar merupakan makanan yang mahal dan mewah dan menjadi popular dalam kalangan golongan kaya kerana ia pernah menjadi makanan tsar-tsar yang memerintah Rusia.
                                                         
                                  Ikan sturgeon yang dianggap sebagai ikan zaman pra-sejarah





  Membelah ikan sturgeon untuk telurnya

       Caviar sebelum diproses

  

Caviar setelah diproses


Makanan yang mahal dan mewah- CAVIAR



      Aku membayangkan sekiranya "pendatang asing" dari Sungai Amazon, Amerika Selatan diseludup masuk ke negara ini untuk dijadikan ikan hiasan tetapi kemudiannya terlepas dalam aliran sungai yang ada di Malaysia. Spesies ganas Ikan Piranha merupakan sejenis ikan omnivor kecil air tawar yang tinggal secara berkumpulan di sungai-sungai di Amerika Selatan. Ikan ini mempunyai banyak gigi yang sangat tajam, deria bau yang sangat kuat dan menggemari darah. Piranha memburu secara bersama-sama dan memakan hasil buruan dengan rakus dalam sekelip mata sahaja. Seperti kehidupan ikan kap di Sungai Illonois, aku pasti ikan piranha juga tidak akan direstui kehadirannya di negara ini.


                                                                       " piranha scissors"


"piranha VS bird"




                                          Ikan piranha @ ikan bergigi @ ikan hantu @ caribes


ikan yang setajam pisau cukur sedang melahap mangsanya

      "Morale from the stories" dalam konteks yang lebih luas, kedatangan pendatang asing ke negara ini dalam jumlah yang begitu besar amat tidak disenangi . Pada hari ini fenomena kehadiran mereka yang memenuhi setiap ruang yang ada menyakitkan banyak hati. Walaupun isu ini telah dibincang dan dipolemikkan oleh pelbagai pihak tetapi masih tidak ada jalan penyelesaiannya. Kehadiran mereka Bagaikan Penuh Lagi Bersukat (telah habis tahap kesabaran). Kepada mereka yang memegang tampuk amanah "Tepuk Dada Tanyalah Selera" (Berfikir Dahulu Sebelum Membuat Keputusan) supaya "Nasi Tidak Menjadi Bubur" (sesuatu perbuatan yang sudah terlanjur tidak dapat dibaiki lagi).

                                                                  SUMBER GAMBAR:IMEJ GOOGLE DAN YOU TUBE
                                                                          


No comments:

Post a Comment